Facebook csoport VS oldal

Mondhatnánk, hogy a kérdés örök, de nem mondjuk, mert szerintem kevés szó esik erről. De miért, hiszen a Facebook-ot szinte mindenki használja a vállalkozása számára nem? A legtöbb esetben létre van hozva egy Facebook oldal, amit talán még karban is tartanak és posztolnak rendszeresen, de a csoport sokszor háttérbe szorul és szerintem sokan nem ismerik fel, hogy a csoportok nem csak „adok-veszek” problémák megoldására jók. engeteg egyéb lehetőséget tartogatnak (kisebb és nagyobb vállalkozások számára egyaránt). Hogy ténylegesen ki tudjuk aknázni a csoportokban rejlő potenciált, először nem árt megértenünk a platformnak a működését/célját, illetve magát az algoritmust is. Ezeket aztán a saját javunkra fordítva sokkal hatékonyabban érhetjük el a célközönségünket.

Egyébként ez a „csoport vagy oldal” kérdés már csak azért is érdekes, mert még 2018-ban a Facebook bejelentett egy algoritmus-változást, ami elég nagy hatással volt az oldalakra (erről itt olvashatsz bővebben: https://www.theguardian.com/technology/2018/jan/11/facebook-news-feed-algorithm-overhaul-mark-zuckerberg)

A PLATFORM MEGÉRTÉSE

Véleményem szerint, mindegy, hogy milyen platformot használsz a vállalkozásod számára, elengedhetetlen, hogy megértsd az adott platformot. Mi a platform célja? Mit „vár el” a felhasználóitól? Mi az, ami az adott platformon nagyot mehet?

A Facebook esetén az elérendő cél az, hogy a felhasználók úgy érezzék, hogy a platformon töltött idő értékes és jelentőségteljes. Nem akar reklámokkal elárasztani (a hirdetési rendszer működéséről majd talán egy későbbi posztban írok, baromi érdekes😁), azt akarja, hogy élvezd az ott eltöltött idődet. A platform mélyebb megértéséhez természetesen arra is szükség van, hogy magát az algoritmust megértsük, hogy mi alapján is kapjuk tulajdonképpen a tartalmat a hírfolyamunkba.

Egy gyors összefoglaló az algoritmus változásairól:

  • Tudtad, hogy kezdetben nem is volt hírfolyam a Facebookon? 2004-es indulásához képest, csak 2006-ban került bevezetésre és csupán egy kronológiai sorrend volt az egész…🧐
  • 2009-ben került bevezetésre egy valódi algoritmus, ami az egyes posztok népszerűsége alapján adta fel a tartalmakat és a fő cél az lett, hogy a minél több időt tölts a platformon (ez a cél tulajdonképpen a mai napig jelen van)👨‍💻
  • A fenti időszak alatt voltak kisebb-nagyobb változások, például 2016-ban előtérbe helyezte a barátaid és családod tartalmait, vagy a Live videókat, vagy amikor 2017-ben a reakciók (a kis szívecske, vagy a dühös fej) nagyobb szerepet kaptak mint a like-ok👍❤️
  • Ami igazán érdekes lehet számunkra az a 2018-as változtatás, amikor is azt szerették volna előtérbe helyezni, hogy beszélgetés és egy valóban jelentőségteljes interakció alakuljon ki a posztok hatására :speech balloon🗣️
  • A 2020-as évek pedig úgy néz ki a transzparenciáról fognak szólni – Miért látom ezt a posztot? Miért pont ez a hirdetés jött fel? – (be is került egy „miért látom ezt a bejegyzést” gomb)🤨

AKKOR MOST FACEBOOK CSOPORT VAGY FACEBOOK OLDAL LEGYEN?

A Facebook hivatalos anyaga szerint az oldal közszemélyek/celebek, vállalkozások, szervezetek, stb. részére szól, hogy legyen egy hivatalos csatornájuk. A csoport ezzel szemben lehetőséget teremt az emberek számára, hogy összegyűljenek egy közös téma/érdeklődés/stb. kapcsán és ezzel kapcsolatos élményeket, tartalmakat, véleményeket osszanak meg egymással. Egy gyors összefoglaló a főbb jellemzőikről:

Facebook oldal:

  • Nyitott, látható mindenki számára
  • Egyirányú kommunikációra van kihegyezve (persze a követők interaktálhatnak a tartalmaddal, de Neked kell kezdeményezni)
  • Nagyobb, vagy kisebb potenciális elérés* (az algoritmusra vagy utalva)
  • Hirdetési lehetőség + analitikai eszközök

*Ha igazán jó a tartalmad, akkor van rá esély, hogy a követőd ismerőseit is eléred, ha viszont nem annyira jó, akkor lehet, hogy még a követőidhez se nagyon fog eljutni

Facebook csoport:

  • Rugalmasan állítható láthatóság és jogosultsági körök
  • „Intimebb” környezet (sokkal könnyebb bizalmas, vagy érzékeny témákat egy zárt csoportban kitárgyalni)
  • Nem feltétlen neked kell mindig megadni a kezdő lökést, a tagok maguk is kezdeményezhetnek
  • Sokkal biztosabb elérés**
  • 250 fő fölött kapsz egy „group insights” opciót, ami megmutatja, hogy melyik posztokkal interaktáltak a tagok a legtöbbet, vagy mikor a legaktívabbak)

**A csoportod tagjait szinte biztos, hogy el fogod érni, viszont az is biztos, hogy ez a poszt az ismerőseik hírfolyamában nem fog feltűnni

Most, hogy nagyjából ismerjük a platform célját és van egy pici betekintésünk az algoritmus működésébe, már sokkal könnyebb optimalizálni a működésünket a csoportokban és az oldalon. Azt hiszem, látszik a fenti leírásból, hogy a csoport, hatásosabb eszköz lehet, ha mélyebb kapcsolatot és jelentőségteljes beszélgetést szeretnénk kialakítani a célközönségünkkel (márpedig a Facebook ezt szeretné és ha úgy viselkedünk, ahogy a Facebook szeretné, abból olyan rosszul csak nem jöhetünk ki😉)

HOGYAN HASZNÁLD A CSOPORTOT?

Alapok: azt hiszem, ezeket nem kell nagyon tárgyalni, legyen kitöltve minden releváns és fontos infó, hogy a leendő tagok tisztában legyenek vele, hogy miről szól a csoport és mire számíthatnak.

Zárt vagy publikus legyen a csoport? Ez egy jó kérdés, több dolog is befolyásolhatja a döntést, én inkább a zárt csoport felé hajlok, az alábbiak miatt:

Exkluzivitás: ad egy kis exkluzivitás érzetet, hiszen akárki nem csatlakozhat csak úgy a csoporthoz.

Bizalmas környezet: nagyon jó ötlet a zárt csoport, ha a vállalkozásod egy érzékenyebb téma kapcsán nyújt segítséget az embereknek (például párkapcsolati, vagy egyészségügyi problémák). Ezeket nem nagyon szeretik az emberek kiteregetni, de egy zárt csoport tökéletes hely lehet kibeszélni/megosztani egymással ezeket a dolgokat (emlékszel még, hogy mit szeretne elérni a Facebook ugye?🙂)

Kontroll: egy zárt csoportban sokkal könnyebben tudod kontrollálni, hogy kit engedsz be, így nehezebb is „hígul fel” a csoport. Tegyél fel bátran kérdéseket a csatlakozáskor, ezzel is elő tudod kicsit szűrni a tagokat, hogy tényleg csak azok lépjenek be, akiknek ott a helyük. (A kérdésekkel egyébként szintén hasznos infókat tudhatsz meg a közönségedről😉)

és a legfontosabb ELÉRÉS: ahogy fentebb már beszéltük, egy csoporttal egyszerűen könnyebben tudod elérni a tagokat. A Facebook szeretné, ha kialakulnának azok a bizonyos jelentőségteljes beszélgetések és mivel ezekre a csoport egy alkalmasabb csatorna, ezért ezeket a tartalmakat fogja előtérbe helyezni

Posztok: a csoportok remek lehetőséget biztosítanak arra, hogy szakértőként pozícionáld magad a közönséged előtt. Posztolj érdekes szakmai tartalmakat a területeden, amelyből látni fogja a közönséged, hogy Te valóban értesz hozzá. Kérdezz a közönségedtől és válaszolj nekik, alakíts ki velük egy szoros kapcsolatot. Gondolj csak bele, ők vajon milyen szinten lesznek a hűséges vásárlóid/követőid, ha így kezeled őket? Arról nem is beszélve, hogy nagyon hasznos infókat kaphatsz a célközönségedről, hogy pontosan mire vágynak, milyen problémákkal küzdenek, mik az elvárásaik, stb.

Leckék: a posztok mellett leckéket is létrehozhatsz a csoportodban (ezt először engedélyezned kell – ezt a csoport beállításainak módosítása alatt a „közösségi tanulás – leckék” és hozzáadás gomb segítségével tudod elérni). Ez egy kiváló módja, hogy edukáld a piacod a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban, illetve a feljebb már említett szakértőként való pozícionálást is segíti.

EGYÉB LEHETŐSÉGEK:

Group Insights: 250 fő felett megkapod ezt a lehetőséget, úgy működik, mint az oldalak esetén a Page Insights. Egész érdekes infókat tudhatsz meg a csoportod növekedéséről, vagy például az interakciókról (mikor aktívak, melyik tartalmak váltották ki a legtöbb reakciót, stb.) Kapsz továbbá egy kis demográfiai infót is a közönségedről🙂

Posztok időzítés: ha szeretsz előre dolgozni, ezt imádni fogod. Ha tudod, hogy mikor a legaktívabb a közönséged, akkor csak előre bekészíted a posztot és hátra is dőlhetsz😇

AKKOR MOST HASZNÁLJAK FACEBOOK CSOPORTOT OLDAL HELYETT?

Igen, vagyis nem. Az oldalnak megvan a maga helye és a legtöbb esetben, mind a két csatornát érdemes vinned. Az oldalad továbbra is fontos szerepet tölt be az online jelenlétedben. Itt tudnak Tőled direktben kérdezni, itt tudsz megadni például kapcsolati infókat a vállalkozásodról, az oldalad nevében fogod futtatni a kampányaid, stb. Dönts belátásod szerint, hogy melyikre mennyi energiát szánsz, én csak szerettem volna egy kis betekintést adni, hogy hogyan is működik ez a platform, hiszen ha ezzel tisztában vagyunk, akkor csak könnyebb optimalizálni a platformon való működésünket, igaz?🙂

Ti használtok Facebook csoportot?

Ha tetszett a cikk, vagy gondolatokat ébresztett benned, gyere, lépj be és beszélgessünk a témáról a Facebook csoportomban.
Facebook csoport