Ingyenes költségtervező

A napokban hallgattam egy podcastot, amiben három vállalkozó srác beszélgetett személyes pénzügyek témában. A podcast után két dolog ragadt meg a fejemben. Az egyik (bár ezt a podcast előtt is így gondoltam), hogy mennyire fontos, hogy vezesd a pénzügyeid és tisztában legyél a bevételek / kiadások egyenlegével.

A másik, hogy habár van egy csomó app, ami segít vezetni a pénzügyeidet, de sem a srácok, sem pedig én, nem voltunk igazán elégedettek egyikkel sem. Valami rugalmasabb rendszert akartunk. A megoldásaink eléggé hasonlóak voltak, ezért arra gondoltam, hogy megosztom én is a saját költségtervezőm, hátha segít Nektek. 🙂

A két tervező közti különbségekbe nem mennék bele, lent megtalálod mind a két tervezőt. A saját megoldásom így néz ki:

A tábla felépítése és logikája

A költségtervezőm arra épül, hogy van egy előre meghatározott tervem, hogy mire mennyit fogok költeni és minden hónapban írom a tényleges költést az adott kategóriákba. Az eltérésből folyamatosan látom hónap közben, hogy még mennyi mozgásterem van, kategóriákra lebontva, nem csak a teljes összeget tekintve.

A tervezett költségeket érdemes időnként felülvizsgálni, ha most kezded a költségeid vezetését, biztos lesz egy-két kategória, amit fölé, vagy inkább alá fogsz lőni elsőre. Miután sikerült „beállítanod” a tervezetet, utána is érdemes kb. negyedévente ránézni, hogy biztos aktuálisak-e az értékek. Lehet, hogy előléptettek és már több a bevételed, vagy épp egy hónapja úgy döntöttél, hogy többet akarsz megtakarítani, a szórakozás rovására.

A bevételek és költségek megjelenítéséhez készítettem 2-2 diagramot is, így aki nem szereti bűvölni a számokat, az kap egy vizuális megjelenítést is🙂

Így használd a költségtervezőt

  • C2-es cellába írd be, hogy mikor állítottad be a tervezett bevételeket / kiadásokat
  • C6-8-ig cellák: írd be a tervezett bevételeket
  • C12-29-ig cellák: írd be a tervezett költségeket
  • G-H-vagy az éppen aktuális oszlop: írd be a tényleges bevételeket, kiadásokat
  • Ha új hónap kezdődik
    • Az előző hónapot másold és töröld ki az adatokat belőle, valamint a 2. sorban nevezd át az aktuális hónapra
    • az „Eltérés” oszlopban lévő képletek egy cellával told el, hogy az aktuális hónapra számolja az eltérést, ne az előzőre
  • Ha valamelyik kategória nem releváns, vagy más kategóriát szeretnél felvenni
    • Amelyik nem releváns, azt a sort egyszerűen töröld ki
    • Ha új kategóriát vennél, csak szúrj be egy sort és másold az eltérés oszlopban lévő képlete mellé

Tippek a használatához

Sok esetben érdemes szétválasztani a vállalkozás és a magán pénzügyeidet, nálam elég egyszerű mind a bevételi, mind a kiadási oldal, ezért egyben hagytam őket.

Pro tipp 1: amint fizetsz valahol, egyből vidd fel a kiadást a tervezőbe, így biztosan nem fogod elfelejteni.

Pro tipp 2: másold fel a tervezőt Google Drive-ra, így telefonon mindig el fogod érni. Semmivel sem macerásabb, mint egy költségtervező app-ot használni.

Pro tipp 3: a hó elején tudd le a kiadásokat. Utald el a számlákat, tedd félre a tervezett megtakarítást, stb. mert a „majd hó végén félre teszem, ami maradt” taktika, hidd el, egyszerűen nem fog működni. (Ezt a tanácsot talán már hallottad is „pay yourself first” címen).

Pro tipp 4: automatizáld, amennyire tudod. Ha például mindig fix összeget fizetsz a telefonszámládra, akkor állíts be rá automatikus utalást (hó elejére).

Pro tipp 5: mielőtt költesz valamire, várj vele pár napot/hete. Ha utána is úgy érzed, hogy szükséged van rá, akkor vedd meg nyugodtan. Így kiküszöbölheted a hirtelen jó ötletnek tűnő impulzusvásárlásokat. Itt nyilván nem arra gondolok, hogy megkívánsz egy sport szeletet a boltban és bedobod azt is a kosárba, hanem mondjuk meglátsz egy őrült menő Buddha szobrot a Butlers-ben és arra gondolsz milyen jól mutatna a nappaliban. A szoborral nyugodtan várj egy hetet, és ha utána úgy gondolod, hogy szükséged van rá, akkor csapj le rá.🙂

Pro tipp 6: tárgyak < élmények. Ha kényeztetni akarod magad, inkább költs élményekre, mint tárgyakra. Persze, tökre menő egy 65”-os 4K TV, de vajon felveszi a versenyt egy életre szóló fesztivál élménnyel, amit még az unokáid is unásig fognak hallgatni?

Pro tipp 7: törekedj rá, hogy rendelkezz egy akkora megtakarítással, ami 3-6 hónapra fedezi a kiadásaidat és bármikor hozzá is férsz ehhez az összeghez. A Profession egy 2018-as kutatása alapján a munkatapasztalattal rendelkezők átlagosan 60 nap alatt találtak új munkahelyet maguknak, tapasztalat nélkül azonban ez az időtáv felkúszott 5,7 hónapra. Igen, ez azt jelenti, hogy közel 6 hónapig nincs bevételed. Ugyan az igaz akkor is, ha vállalkozásod van, hiszen ott is bármikor beüthet a krach.

A költségtervezőmet az alábbi oldalon éred el: twim.hu/koltsegtervezo

A podcast amit hallgattam pedig az alábbi volt:

A Biznisz Boyz „bőségtervezőjét” (és leírást a használatához) itt éred el:

Szponzorált tartalom vége😁

Ha tetszett a cikk, vagy gondolatokat ébresztett benned, gyere, lépj be és beszélgessünk a témáról a Facebook csoportomban.
Facebook csoport